mandag 4. april 2011

Kjønnsroller



Jeg satt her om dagen og tittet på Jonah der han satt med alle bilene sine og lekte så fint. Det fikk meg til å tenke på dette med oppvekst og tilrettelegging. Hvorfor er det da egentlig sånn at jenter skal helst leke med dukker og gutter helst med biler?
Jeg tror at dette er en tradisjon som ble startet for mange, mange, mange år siden. At jentene skulle forberede seg til å bli mor, mens mannen skulle forberede seg til å ta seg av familien. Selvfølgelig ligger det nok noe i bildet med at det faller mer naturlig for jenter enn for gutter dette med omsorgsfølelsen. Det er jo tross alt kvinnen som blir født med en livmor og på et visst tidspunkt faktisk skal gå gravid for så å føde et barn selv.
Men jeg klarer ikke slutte å tenke på dette med hvordan vi tilrettelegger fargen rosa og dukker for jenten ifra den dagen det blir født. Enn med guttene som vi omringer i blått eller grønt, og med en hel haug av biler og Lego. Det er jo ikke rart at det er dette de blir å ha interesse for videre når det er sånn vi legger det opp rundt dem.
Fant denne artikkelen på nettet:


Nå skal ikke jeg sitte her og bruke resten av kvelden på å kverulere rundt dette med kjønnsroller i samfunnet. Men er jeg den eneste som stiller et spørsmålstegn til dette temaet?

Ha en fin kveld, jeg for min del skal lene meg tilbake og slappe av en liten stund. Forhåpentligvis vil jeg klare å manne meg opp til å kanskje bytte sengetrekk på sengen og legge sammen noen klær før jeg legger meg?! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar