tirsdag 23. februar 2010

Kaffe cuvèe




Hva er det?
Jeg er et ekte kaffemenneske, jeg rett og slett elsker kaffe. Noen velger å røyke, drikke eller ruse seg, jeg velger kaffe!
Hver eneste morgen når lille Jonah vekker meg går tankene med en gang til vann kokeren som skal slås på for så å helles over i min lekre menù kopp med nescafe cappuccino og en liten te-skje brunt sukker. Alt dette selvfølgelig etter en liten matrunde og et lett bleieskift på Jonah. Hvor livet plutselig forandrer seg og hovedrollen plutselig byttes ut. Jeg er ikke lenger min egen herre, jeg er Jonah sin herre!

Hvis noen spør meg om jeg kan beskrive frk. Landmark kvinnene med 3 ord, er det egentlig ganske enkelt: Kaffevrak, sjokoladevrak og desverre glad i en røyk til ny og ne! Sånn har det alltid vært.
Mamma startet opp en kaffebar en gang, og det gikk faktisk veldig bra. Hun ble til og med kåret til Bergen`s beste kaffebar en gang, Cafe Kloster. Hun har alltid vært veldig nøye med kaffen sin. Jeg ser "normale" folk som er ute og spiser, de vil som oftest ha en kopp kaffe etter maten. Mamma er av den typen som heller betaler for maten og går til andre siden av byen for å ta seg den kaffen etter maten om hun må. For nei hun betaler ikke for en sur enkel kaffe, hun skal ha ordentlige bønner med lett melk!
Jeg har, hva skal man si, desverre eller heldigvis? arvet denne tvangstanken om god kaffe til alle tider. Så uansett vær eller dag er jeg villig til å krysse hele byen bare for å få den ene gode kaffen med lett melk i.

Så hva er egentlig kaffe cuvèe?
Det er det samme som blending, en blanding av forskjellige kaffesorter og opprinnelsesland...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar