lørdag 27. februar 2010

Tripp trapp tresko?






Min kjære spurte meg om hvorfor jeg ikke lagde et innlegg om sko? Det var jo i grunn en ganske god idé tenkte jeg, for de som kjenner meg vet jo at jeg er en liten smule skogal.

Da jeg var student jobbet jeg for DinSko, en veldig kjekk jobb utenom det faktum at det aldri ble utbetalt noen lønn. Det var jo delvis min skyld siden alt gikk til sko.
Det ble så gale på et punkt at jeg måtte smugle skoene inn hjemme hos pappa for så og kaste klær for å plass til å gjemme skoene i skapet. Det fløt over til slutt, pappa var helt oppgitt over meg. Men der igjen så fikk vi jo alle sko for innkjøpspris. Det billigste paret jeg kjøpte kostet 35 kr. Så det forklarer vel sitt! Det gode studentliv, å som jeg savner det, den største bekymringen min var å skoene inn i huset og hvilken topp jeg skulle ha på meg når vi skulle ut.

Min kjære svigerfar prøver å snakke litt vett inn i hodet på meg av og til. Han prøvde en gang med å gi et eksempel: om der var et par sko som kostet 1000 kr. og var på 50% til 500 kr. så var det feil å tenke at du sparte 500 kr. om du brukte de 500 kr.
Da svarte jeg ham så fint: Men jeg tenker sånn at jeg hadde jo lyst på de skoene, så jeg hadde kjøpt dem uansett, det som er forskjellen er at nå kan jeg kjøpe den kjolen jeg ønsket meg og for de 500 kr. jeg sparte.
Han himlet med øynene stakkars og ga opp for da.

Det er ikke mange ukene siden lille Jonah ble døpt, og vi var så heldige å ha selskapet ute på Turøy hos foreldrene til Eivind. De har et stort flott hus som kan romme en del mennesker i motsetning til den lille leiligheten vår på 61 kvadratmeter.
Min kjære pappa følte for å dele med Eivind sin pappa dette med meg og alle skoene mine. Han hadde tellet skoene mine en gang og kommet fram til noe mellom 2-300 par. Så en stor takk til deg pappa for dette. Det som skjedde var at kjære svigerfar fikk hakeslepp og noe mer å erte meg for, og tar dette stadig opp med jevne mellomrom.
Eivind sin søster fortalte så fint at han hadde sittet hjemme en dag og ristet på hodet helt oppgitt over meg og skoene mine visstnok:)

Men nok om meg og mine sko, jeg kunne skrevet side opp og side ned om skoene mine. Men jeg tror heller jeg vil fortelle litt om skoene selv sin historie.
Før skoene ble masseprodusert var de for mange en luksus som man ikke tok seg råd til. Derfor var det tidligere vanlig at sko gikk i arv. Hull i sålen spilte ikke så stor rolle - enten la man halm i skoen, eller så spikret man på en lapp.
Om sommeren gikk man som oftest barbeint for å spare skoene til vinteren. Det var så gale (spør du meg) at når man skulle i kirken om søndagene, så bar man skoene i hånden helt til man stod ved kirketrappen for så å ta dem på seg og gå inn.
Det var faktisk ikke før 1700- tallet at man begynte å lage en sko til hver fot. Før den tid lagde man 2 helt like sko som man byttet på å ha enten på venstre eller høyre fot, auch.

Det var på 1800- tallet ballerina skoene slo til, dette var på grunn av ballettdanserne på operahusene i Europa. Skoene skulle være flat, med snøringer opp langs foten. Det er ikke lenge siden ballerina skoene ble på mote igjen(1980), så er det noe vi alle vet så er det at de ikke tåler så alt for mye. Det var sånn på 1800- tallet om man skulle på ball så måtte man gjerne ha med seg et par ekstra sko for de ble så fort slitt ut av all dansingen.
Noe jeg personlig synes er lekkert er finsko som klikker litt når man går. Men da skal det være finsko, litt klassisk preg over seg kanskje.
På 1800- tallet ble det sett på som ekstra fint om skoene knirket ekstra når man gikk. Så man puttet gjerne to skinnlapper mot hverandre i skoen for å fram den effekten.

Har du hørt uttrykket" å vite hvor skoen trykker"?
Det kommer fra den romerske feltherren Aamilius Paullus som skilte seg fra sin kone, den unge og vakre Pairia. Vennene hans lurte på hvorfor han skilte seg. Han skal da ha pekt på skoene sine og sagt at de var både nye og vakre, men at det var kun han som visste hvor de trykte.

Så skoene har sin historie de også. Til alle mannfolk der ute som mener sko ikke har noe betydning, vel dere har feil. Sko har som så mye annet vært med oss fra lang tilbake og fram i tid. Jeg personlig er veldig glad jeg har sko å gå i, at de ser bra ut er bare et pluss :)...





2 kommentarer:

  1. det er ingen som slår deg og dine sko... og hvis noen, noen gang prøver å ta fra deg skoene dine synes jeg allvorligt synd i de :)

    SvarSlett
  2. ja ikke sant :) De er min store lidenskap <3

    SvarSlett