mandag 1. mars 2010

80- Tallet siger inn..






Min smarte smarte kjæreste foreslo at jeg skulle skrive om mote på 60-tallet av alle ting.
Jeg tok utfordringen, men la det om til 80- tallet isteden. Dette er fordi det var på 80- tallet jeg ble født og i år er vårens nyheter og mote preget av 80- talls stilen, velkommen tilbake.

Så hva beskriver 80- tallet?
Hockeyhår, skinnslips, seilersko og pastellfarger er vel enkle stikkord å begynne med. På 80- tallet var man veldig opptatt av å kunne uttrykke seg både romantisk og på det teatralske vis.
Jeg har selvfølgelig gjort litt research på nettet for å kunne skrive denne bloggen idag, og jeg kom over en ganske interessant uttalelse i en artikkel NRK hadde lagt ut i 2003. Og jeg siterer:
Hullete dongeribukser, Ball-genser og filler i kreppet hår eller eksklusiv paljettkjole og digre sløyfer i taft og tyll festa både her og der.... Moten på 80-tallet har noe for enhver smak (-eller for enhver dårlig smak, som vi liker å si i ettertid).

Og dette er det bare 7 år siden ble skrevet, mens idag står det side opp og side ned i alle motemagasin at 80- tallet ruler den kommende våren. Hmm NRK, er vi så trangsynte at man ikke er åpne for litt variasjon og 80-talls stil? Jeg tør nesten vedde på at reporteren som skrev denne artikkelen selv løp rundt på 80- tallet med hockeysveis/palmetopp og pastellfargete klær, og den dag idag, sakte men sikkert detter tilbake til den gode 80- talls stil.
Det er ikke akkurat som det går en knapp på en dag du våkner og tenker: oi, idag må jeg bytte ut klesskapet med 70- talls moten inn i 80- talls moten. Nei den kommer snikende inn på deg sakte men sikkert!
Jeg ser på det sånn at det er med klær som med musikk, ting går igjen.
Det er akkurat som de fleste musikere går tom for ideer, så de velger å lage helskrudde remixer isteden. Sånn er det med klær og, man går tom for ideer så man velger å ta tilbake det som har vært, men med litt oppgraderinger her og der. Det er nok ikke mangen årene til alle løper rundt i gaten med hver sin barokk- kjole og pudderparykken på snei.

Det er noen som forklarer overgangen fra 70- tallet til 80- tallet som at man gikk fra enkle billige løsninger i klesveien til å ville vise seg mer fram og med mer bruk av stoffer. Man skulle vise man var rik og en var pompøse. Mannfolkene følte seg ikke feminine av den grunn at de kledde seg i lyse pastellfargete klær, som man ser det kommer mer og mer av i butikkene nå.

På 80- tallet var det mange kvinnfolk som så på Madonna som et stort moteikon. Man hadde på seg korte skjørt og generelt mye bling og dull på toppene, noe Madonna stod sterkt for! En av de store kjennetegnene til Madonna var det enormt krøllete håret med sløyfe i som mangfoldige kvinner bestemte seg for å etterligne.
80-talls stilen inkluderte også mye tilbehør, Madonna selv brukte store øredobber, smykker og perler ofte med religiøse symboler.

Til avslutning vil jeg nevne den beryktede hochey sveisen, det går ikke an å snakke om 80- tallet uten å komme inn på den. Forholdet mellom lengden på håret bak, og lengden oppå hodet skulle være 3 til 1.
Det sies den beryktede sveisen har sin historie fra 1800- tallet da Islandske fiskere hadde langt hår i nakken for å beskytte seg mot kulden.
Men hvem vet? For ikke mange dagene siden traff jeg på en artig kar i treningstudio. Han så riktignok ut som om han aldri kom seg ut av 80- tallet, eller kanskje han er en ekte moteslave!

Jeg gleder meg til å se hvordan de pastellfargede klærne, drevne seilskoene og den deilige hockey- sveisen kommer til å spre seg blant det norske folk til våren og forbi. Men en ting er sikkert, jeg og Sebagoene mine er klar!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar