fredag 4. mars 2011

DAG 19


Ok nå er det på an igjen. Har desverre måttet ta noen dagers pause fordi vi har ligget syk alle mann. Er ikke akkurat det vanskeligste å skrive blogg når man er senge liggenes, men jeg så at neste utfordring var å vise bildeserier ifra huset. Så siden det ikke var annet enn tomme tallerkener, glass og snorrette tørkler som lå rundt oss her i noen dager så valgte jeg å utsette det for dere leseres egen skyld i noen dager.
Bildene er ikke perfekte, men ok, la gå!

Stuen
Her ommøbleres det i ett sett, klarer liksom aldri helt å bestemme meg for hvordan jeg vil ha det. Hadde lommeboken strekt til hadde jeg kastet alt, leid inn en spesialist og innredet ifra begynnelsen av. En gang så skjer det, har alle planene klar, men i hodet foreløpig.
Spisesalongen var det visstnok min oldefar som lagde i bryllups gave til min oldemor. Det var riktignok ikke hvitt før, det er egenkomponert ilag med nye stoler fra Ikea. De gamle stolene var ikke å redde stakkars, så da jeg tilfeldig gikk forbi disse stolene måtte jeg bare slå til.
Rammen som ser ut som en rute er faktisk ifra huset, jeg valgte å ta vare på dem etter pappa pusset opp. Så har jeg bare pusset og gnikket litt på dem og fått fine rammer som jeg kan bruke til diverse, tenkte kanskje å lage til noen skap og litt sånt også.
Så er det jo den berømte skrytepeisen som du ser i alle amerikanske filmer. Vel den har jeg også fått innredet i hjemmet. Bildene ble tatt rett etter dåpen og jeg er så stolt over dem, men begynner å innse at jeg kanskje må til fotograf igjen for å ta vare på øyeblikkene. De blir fanget opp så mye bedre av en som virkelig har peiling og kan redigere vekk den venstre valken til mammaen som dukker opp på alle bildene, nok om det...

Gangen
Den er jo som den er, liten og sjarmerende. Har ikke gjort så mye annet enn å bytte lamper og malt her. Men jeg har som mål å rive tapeten over hele huset når anledningen byr seg. I den anledning tenkte jeg å skape et lite hule tema ute i gangen. Tenker mørke turkise farger med kun en grotesk barokkansk stol som jeg skal finne på et eller annet marked og pusse opp selv med enten svart eller mørkt,mørkt brunt skinn. Jeg leker enda litt med den ideen!
Kjøkkenet
Her er det jo veldig koselig, men her har jeg mangen planer. Jeg vil fjerne ene veggen slik at plassen blir større og kanskje få til en liten kjøkken-øy, det er drømmen til Eivind. Jeg har også lyst å få fram et fransk inspirert tema med kanskje noe så spennende som gammelt rose tapet med gammelt treverk og gråe toner. Leker veldig med akkurat den ideen der enda, inntil jeg vet om kjøkken øyen blir noe av eller ikke, så klarer jeg ikke helt å bestemme meg.
Ellers kan man jo se at det er litt klistremerker på skapene. De var det Jonah som valgte ut på Ikea, fikk ikke dra uten dem. Så vi hengte dem opp på kjøkkenet så han fikk sett dem, det har jo vist seg til å være veldig lurt. Er man på kjøkkenet og kokkelerer med et eller annet så kommer han ut og setter seg framfor et av klistremerkene, studerer det og leker litt med det. Så da slipper man jo at han går under beina på deg hele tiden.

Gang oppe, soverom og bad
Jonah ligger og sover og synes egentlig at det er litt privat, så bilder fra hannes soverom blir ikke vist her idag, kun døren. Tok et litt grovt bilde fra vårt soverom/lagerrom. Der er det MYE som skal gjøres, vi snakker bytte tapet, rive opp gulv osv....
Du ser det ikke så godt, men i stuen er det jo originalt tregulv og det er jeg så glad i. Så målet er jo å få det til i hele etasjen oppe også. Badet blir det ikke vist så mye av heller, men vasken måtte vises, den er jeg så glad i. Elsker de originale knottene som man må skru på for å få vannet til å renne.
Så har du jo skapet som jeg oppbevarer alle jakker og skjerf i, det fant jeg nedslitt i skuret ute da vi kjøpte huset. Så jeg bestemte meg for å skrubbe det rent, male det og festet på nye knotter som jeg fant i København. Det viste seg jo til å bli veldig fint og jeg er veldig glad i skapet mitt.
Så har vi jo stor hage, terrasse og det som skal bli et gjestehus. Har også planer om å få en trestamp oppe på utkikken. Så kan vi ligge der hele sommeren med litt Cava i glasset og bare kikke utover sjøen og se hurtigruten komme inn. *drømme drømme*
Ellers er det en etasje til under oss som vi leier ut, har ikke bruk for den etasjen selv enda, så da kan man jo få de ekstra pengene som alltid kommer godt med. Ellers er det siste prosjektet mitt loftet, men det er en veldig stor jobb. Der må det isoleres, males og legges gulv. Planen er at det skal bli et lekeloft med tv-stue og litt diverse. Så det er noe jeg håper å få begynt på de nærmeste årene så Jonah kan ha venner på besøk der og få kose seg uten at jeg går i veien hele tiden.

Kort fortalt, dette er en liten bildeserie fra huset, litt som er blitt gjort, men masse som skal gjøres. Men inntil jeg vinner i lotto så må jeg bare drømme videre og ta steg for steg.
Ha en fin fredags kveld videre alle mann alle...

1 kommentar: